Здраво!
На почеток би сакал да ви упатам честитки за досегашната работа и би ви порачал да не обрнувате внимание на оние кои велат дека ЕМИТЕР е скапо списание и другите слични критики (тие не ја сакаат електрониката).
ЕМИТЕР го купувам подолго време и посебно ме интересираат проектите и написите од областа на аудио техниката. Имам неколку прашања, на кои се надевам дека ќе добијам одговор.
1. Како се пресметува волуменот на звучна кутија со два еднакви бас-звучника?
2. Дали при паралелно поврзување на два звучника се менуваат Тхиеле-Смалл параметрите на "еквивалентниот" звучник или тие се еднакви на единечниот?
3. Имам забележено дека во проектите користите звучници од 8Ω, па би сакал да знам дали звучник од 8Ω има предност над оној со 4Ω? Поконкретно - дали Simsonik 820 B од 4Ω ги има истите параметри со оној од 8Ω?
Однапред ви благодарам.
Марјан од Прилеп

Во името на редакцијата Ви се заблагодарувам на честитките.
1. Потребниот волумен на целата кутија е точно двојно поголем од пресметаниот волумен за кутија со еден бас-звучник. Ако станува збор за компресиона кутија, пожелно е волуменот на целата кутија физички да се подели со преграда (по можност коса) на два еднакви дела - секој дел да има волумен пресметан за еден звучник. На тој начин конструкцијата на целата кутија е поцврста, со помали резонанции на страниците, а се намалуваат и стојните бранови во внатрешноста.
2. При паралелно поврзување на два звучника не се менуваат Thiele-Small параметрите, освен што "еквивалентниот" звучник би имал двојно поголем параметар Вас, но таков начин на пресметување непотребно ги комплицира работите. Едноставно: се пресметува волуменот потребен за еден звучник, па за кутијата се зема двојно поголем волумен. Импедансата на "еквивалентниот" звучник ќе биде двојно помала.
Ако се користи конфигурацијата прикажана на сликата 11 на страна 16 од ЕМИТЕР 9/96 ("Звучни кутии - сите видови на светот"), тогаш може да се земе како да е параметарот Вас двојно помал, односно потребниот волумен на кутијата е половина од волуменот во однос на случајот кога се користи еден звучник. Ова важи и за компресиони звучни кутии.
3. По правило, 4 омска и 8 омска верзија на еден звучник имаат идентични Тхиеле-Смалл параметри, но има многу исклучоци. Меѓутоа и во случај кога параметрите им се различни, обично за двете верзии се добиваат еднакви по волумен кутии, со слични карактеристики. Параметрите на 4 омскиот Simsonik 820 B не сум ги мерел.
Во проектите исклучиво ги користам звучниците од 8Ω, бидејќи голем број на евтини засилувачи не можат да работат на 4Ω Би можело да се каже дека всушност звучникот од 4 W има предност, бидејќи ќе свири погласно од 8 омската верзија на истиот звучник.
Владимир Филевски


Редовно го читам вашето списание и мислам дека е супер. Досега имам направено повеќе звучни кутии (според пресметките и упатствата од текстовите на Филевски) и прилично сум задоволен. Имам неколку прашања:

1. Колкав треба да биде волуменот на кутијата, ако се стават два или повеќе бас-звучника во неа?

2. Како сето тоа ќе влијае врз вкупната моќност и ефикасност на целата кутија?

3. Дали може во наредните броеви да објавите нешто повеќе за бас-рефлекс и бандпасс кутиите - пресметки и конструкција?

Многу поздрав до сите во редакцијата, а посебно до В. Филевски и Ви посакувам понатамошен успех.

Кировски Спасе од Скопје

 

Ви се заблагодарувам од името на редакцијата.

1. Прво пресметајте го волуменот потребен за еден бас-звучник. За два звучника потребен е двојно поголем волумен од пресметаниот, за четири звучника - четири пати поголем. Звучниците мора да се поврзат паралелно! Ако треба да се постават четири звучника, тие мора да бидат 16 омски (вкупната импеданса ќе биде 4 оми. Не смее сериски да се поврзат звучниците, бидејќи Qts параметарот премногу ќе се зголеми, односно ќе се добие кутија со многу висок Qtc. Заради истава причина не доаѓа во предвид и комбинираното сериско/паралелно поврзување на четири звучника. Сериско поврзување на два звучника може да се дозволи само ако звучниците имаат многу низок Qts параметар - помал од 0,3 (тогаш во пресметките се користи новодобиениот, повисок Qts параметар).

2. Два звучника од по 8Ω и 150 W, паралелно врзани даваат еквивалентен звучник од 4Ω и 300 W. Слично, од четири звучника од по 16Ω и 150 W се добива еден еквивалентен од 4 Ω и 600 W . Во идеален (теоретски) случај ефикасноста расте за 3 dB при секое удвојување на бројот на звучниците, но во реалноста се добива најмногу 1 dB. Максималната јачина на звукот ќе зависи од ефикасноста на звучниците и од тоа колкава максимална моќност може да даде засилувачот на 4Ω. Ако засилувачот на 4Ω може да даде двојно поголема моќност од максималната на 8Ω (таквите засилувачи се прилично ретки), тогаш ќе се добие за 4 dB погласен звук (1 dB од ефикасноста плус 3 dB од двојно поголемата моќност).

3. Пресметките за bandpass кутиите се вршат исклучиво со компјутер, така што во некој нареден број на ЕМИТЕР ќе објавам само практичен проект за bandpass subwoofer. Што се однесува до пресметките за бас-рефлекс кутиите, тоа е премногу комплексна тема за само еден или два (или три) написи. Се подготвувам за поголема серија написи на таа тема, или можеби од тоа ќе произлезе и книга.

Владимир Филевски