Премотување на звучници

Поздрав до сите во редакцијата на ЕМИТЕР и ви пожелувам натамошна успешна работа. Редовен читател сум на списанието од почетокот и мислам дека е време во ЕМИТЕР да се објави напис за поправка на звучниците - премотување на самиот калем на звучниците.
Најпрво, како да се одлепи калемот од мембраната кога е употребено епоксидно лепило за метал а да не се оштети мембраната, изработка на телото на калемот и премотување на калемот, начинот на лепењето и мотањето на изгорената намотка, начинот на центрирање. Исто така, се интересни и видовите лепила кои се употребуваат, особено за лепење на лакираната бакарна жица (мислам дека е некој термолак за електромотори или безбоен лак за металик за автомобили). Особено е интересно да се открие кое лепило се употребува за лепење на жицата за тело на калемот кое е изработено од каптон на кој потешко се лепи, а најчесто кај силните звучници баш каптонот го употребуваат како материјал за изработка на телото на калемот кое издржува многу висока температура.
Знаеме дека оние кои професионално се занимаваат со таа работа (а ги има многу во Р. Македонија) често користат готови фабрички изработени калеми, но верувам дека и оние кои се изработени рачно добро функционираат).
Можеби ќе речете дека целта на постоењето на нашето списание не е обука на "сервисери", но домашните поправки (за лична употреба) не губат во актуелноста и секогаш се интересни, а ЕМИТЕР многу пати го има докажано тоа дека има стручни соработници кои го знаат тоа или знаат каде да го пронајдат тоа што им треба на читателите.
Љубомир Стефановски
од Битола.

П.С. Во Р.Македонија знам само двајца мајстори кои стручно го вршат сервисирањето на звучници - не можете да забележите со очи ни со слух никаква промена на комплетно сервисиран звучник во однос на нов. Тоа се Горан од Скопје и Пеце од Битола. Можеби некој од овие двајца за вашето списание би ја откриле оваа мајсторија, за која на страниците на ЕМИТЕР не е пишувано досега. Она пак што го има на интернет е сосема малку и главно е површна информација, а на еден интернет форум го прочитав најсмешниот совет - жица од калемот од звучникот се лепи со лак за коса. Што е многу многу е.

Единствената исправна поправка на звучници е само со комплетна замена на целината: мембрана-намотка-surround! И никако поинаку! Самите фабрики кои ги произведуваат звучниците, за поправка нудат таканаречен reconing kit кој претставува една единствена целина мембрана-намотка-surround, кој треба да се залепи на местото на старата оштетена комбинација мембрана-намотка-surround (од стариот звучник, всушност, останува само магнетот и кошницата). Само на овој начин ќе се добијат назад перформансите на оригиналниот звучник. Секоја друга парцијална поправка гарантирано ги влошува перформансите на звучникот! Можеби за нечии очи и уши ваквите "премотани" звучници се идентични на оригиналните, но секоја малку посериозна слушна компарација (а да не зборуваме за мерења со професионални мерни уреди - на пример, CLIO), ќе покаже големо влошување на перформансите. Јас сум измерил со CLIO голем број на звучници "премотани" од страна на најпознатите и најпризнатите македонски мајстори и резултатите биле најчесто лоши (а имало и вистински катастрофи!), а многу ретко имало само прифатливо добри резултати (но, сепак, со полоши перформанси од оригиналните звучници). Да нагласам дека овие лоши резултати не се резултат на незнаењето или непрофесионалноста на мајсторите, туку на неможноста на таков начин да се добијат добри резултати. Таков начин на поправка на звучници доаѓа предвид само ако никако не може да се најде оригинален reconing kit.
Цената на еден reconing kit обично изнесува половина од цената на нов оригинален звучник. Некои фабрики имаат уште подобар и поедноставен (и поскап) систем на поправка - целиот reconing kit се состои од целината кошара-мембрана-намотка-surround, што значи дека од стариот звучник останува само магнетот! Тој магнет се отшрафува и потоа се монтира на новата целина кошара-мембрана-намотка-surround. На тоја начин се избегнува можноста да настанат проблеми со центрирањето, а и се елиминира употребата на лепак.
Владимир Филевски

Репарирање на звучници е макотрпна и слабо платена работа, а добиените резултати се повеќе од дискутабилни. Општото поевтинување на цените на звучниците како и појавата на нашиот пазар на неверојатно евтини производи со сомнителна провиниенција (читај: кинески) придонесоа с# помалку да има професионалци кои квалитетно можат да ја завршат работата во Македонија.
При оштетување на калемот на звучникот, најлесно е да се монтира нов "мотор". Мотор тука се нарекува веќе асемблираната конфигурација – калем, тело на калем, мембрана, преден и заден амортизер. Производителите обично испорачуваат вакви мотори како резервен дел но нивната цена изнесува околу половина од цената на нов звучник што, според мене, претставува нерационална инвестиција со сомнителен краен исход – кој гарантира дека репарираниот драјвер ќе биде со ист квалитет како новиот?
Во наши услови на беспарица, с# е дозволено па дури и премотување на калемот! Тоа претставува макотрпна игра на нерви и доколку не сте подготвени да го челичите вашиот дух, заборавете ја целата работа!
Целата процедура не е едноставна и не може да се објасни во неколку реда (колку што дозволува просторот во рубриката "Писма"), па затоа ќе се потрудиме во некој од наредните броеви на ЕМИТЕР да објавиме подетален напис на оваа тема проследен со соодветни илустрации.
Емилијан Иљоски