Не ве бива и не ве купувам повеќе! Од технолошко списание уште што не почнавте да пишувате за гаќи и маици! Еве ви од мене една шема гратис. Во мојата изработка ја исфрлив лед диодата и R3 го сменив со 330k за зголемување на струјата за побуда, бидејќи користам триак BTA41.
Марјан Николовски, преку е-маил

Да се издава списание само за електроника на пазарен принцип во Македонија е невозможна работа. Главни причини за ова се што речиси и да нема електроничарски фирми кои би објавувале реклами во него, а читателите-електроничари кои би го купувале се бројат со ниска троцифрена бројка. За да може такво списание воопшто да излегува или ќе треба да има цена од преку 500 денари (но тогаш ќе ги изгуби и тие малку читатели-електроничари) или ќе треба државата или некоја голема компанија да ги покрива сите трошоци за негово издавање (што нема шанса да се случи, особено не на подолги патеки). Нешто повеќе за оваа тема прочитајте во уводникот од бројот 9/2003 (во атачмент).
Сега, ако сеуште сметате дека е подобро воопшто да нема македонско списание за електроника отколку во ЕМИТЕР да добиете 15-20 страници "чиста" електроника + 20-25 страници информатика/аудио/видео/фото/телекомуникации (што повторно е електроника, но на друг начин) и + 20-25 стр. од други научно-технички области, тогаш не можеме (ни јас ни кој било друг) ништо да сториме против таквата превртена логика.
П.С. Шеми не ни се потребни бидејќи ги имаме преку 50000. Потребни ни се љубители на електроникатата, и како читатели и како соработници.
Слободан Таневски


Го прочитав написот за турбокомпресори од ЕМИТЕР 7-8/06, па ме интересира дали може да се вгради таков на ЈУГО 55 или, ако не може, да ми кажете некој друг начин за добивање повеќе снага од стандардниот мотор.
Благодарам однапред,
Митко Митковски

Кога моторот би се развивал од почеток (како конструкција), можно е да се направи мотор од YUGO 55 со турбокомпресор, што во оваа фаза би претставувало навистина елегантно решение за зголемување на силината на моторот во рамките на истиот проектиран волумен од 1100 ccm (за разлика од оној без турбокомпресор). Во тој случај, со оглед дека притисоците при согорувањето во компресиониот простор би биле околу 100% повисоки отколку кај истиот мотор без турбокомпресор (т.е. моторот од YUGO–то кое веќе го имате), тоа би повлекло ново јакостно димензионирање на клипната група (клип, клипњача, коленесто вратило како и нивните меѓусебни споеви) согласно на новите, значително повисоки, сили на кои ќе биде изложена истата. Со оглед на фактот дека вашиот мотор е веќе јакостно димензиониран како обичен атмосферски мотор (без турбополнач) не доаѓа предвид вградување на турбокомпресор, затоа што клипната група не ќе може да ги издржи зголемените сили на кои ќе биде изложена.
За да ја зголемите силината на вашиот мотор единствено ви останува можноста да го зголемите најголемиот (максималниот) број на вртежи на коленестото вратило. Ова е извонредно сложен и скап зафат кој опфаќа повеќе меѓусебно комплементарни сегменти. Во груби црти и без навлегување во детали, размислувањето е следно: познато е дека, идеално гледано, бројот на вртежи на бензинскиот мотор нема ограничување, т.е. тој може да биде бесконечен. Реално тој е конечен и причина за тоа е нарушеното струење на воздухот (повлекува намалено полнење) во него при високи броеви на вртежи. Причина за ова е несоодветната разместеност на бреговите од брегастото вратило, како и висината на брегот и обликот на профилот на брегот при високите броеви на вртежи, што повлекува недоволно полнење на моторот и опаѓање на силината поради неможноста да се постигнат повисоки вртежи. Значи, прво што мораме да преземеме е да го промениме брегастото вратило со ново (наменето за спортски мотор) со што ќе овозможиме поголеми (значително поголеми) брзини на струење на свежото полнење (ова е клучот за зголемувањето на силината на моторот). При ова, значително ќе се зголеми максималниот број на вртежи на моторот, со тоа што свесно се откажуваме од ниските вртежи, т.е. моторот веќе не би можел да работи на "лер" гас на 700 – 800 вртежи во минута, туку овој број би бил значително повисок. При ова мораме да го зголемиме и аголот на претпалење, како и да извршиме соодветни преправки на карбураторот. Следно што треба да се преземе е да се намалат отпорите при струењето на воздухот (смесата) во шмукачкиот и издувниот вод. Генерално, ова се прави со полирање на каналите и избегнување на појавата на "заб", т.е. скоковит премин на спојот на две цевки низ кој струи флуидот (воздухот). Се прави и максимално кратење на издувната цевка (ауспухот), со тоа што мора да се избере резонантна должина на новиот скратен издувен систем кој мора да има и поголем пречник. Се става спортски филтер за воздух (или најдобро, тој се отстранува). Со оглед дека сега моторот е подготвен да работи на значително повисок број на вртежи, тоа повлекува и зголемување на инерцијалните сили на деловите од моторот кои вршат наизменично променливо движење и клипната група не ќе може да ги издржи. Тие делови се: клипот, клипницата и сите подвижни делови од вентилите. Сите овие делови потребно е да се заменат со нови кои се карактеризираат со намалена маса и подобар квалитет на материјалите од кои се направени, а за пружините од вентилите е битно тие да имаат и значително поголема крутост за да не се одвојат од брегот во повратниот од. Исто така, за дополнително да се намали времето за одѕив на моторот потребно е да се намали масата на замаецот и потоа тој перфектно да се урамнотежи.
На крајот, треба да се направат и соодветни зафати за зголемување на моментот на моторот, кое се состои од зголемување на пречникот на цилиндарот (се буши цилиндарот на нова, поголема мерка) и се намалува компресиониот простор (се намалува висината на главата на моторот со брусење на нејзината долна површина). При ова мора да се внимава да не дојде до детонација на моторот при неговата работа и затоа за овие зафати мора да се направи пресметка како и да се има искуство, т.е. повратни информации од веќе изведените конструкции или да се оди со проверени во пракса пречници на цилиндрите и за колку се скратува главата на моторот.
Постојат и други "мал милион" важни ситници кои ја дополнуваат оваа прикаска и кои не можат да бидат опфатени во овој одговор. Како и да е, проблемот е комплексен и мора фронтално да се решава. За овој зафат е потребен високостручен кадар кој може компетентно и квалитетно да го заврши овој, по дефиниција, многу сложен зафат.
Генерално, ова е размислувањето кое треба да ве води во зголемувањето на силината на вашиот мотор. Доколку овие зафати не можете сами да ги изведете, најдобро е оваа работа да им ја доверите на професионалци кои ја третираат оваа проблематика затоа што навистина се работи за сложен зафат кој бара соодветно знаење и искуство. Имајте предвид дека вашиот нов YUGO-ов спортски мотор ни од далеку нема да го има проектираниот век на траење како за стандардниот (фабрички) мотор кој е околу 200 000 km.
Томе Скендеровски


Здраво Емитер.
Јас сум ваш долгогодишен читател и ги сакам вашите рубрики со компјутерска техника и информатика. Имам едно прашање: пред некое време пребарувајќи низ страниците на македонски јазик, наидов на македонски блог за хакери. Бев заинтересиран за тоа што го пишува таму и го прочитав. Пребарував и за други слични, но не најдов, што значи ова е првиот со таква содржина. Ме интересира дали сево ова што е напишано е точно и дали може нешто такво да се оствари?
Благодарам однапред,
Боби Цветковски

Посочениот сајт е интересен и корисен за учење. Најверојатно ве интересира оној дел од сајтот каде што има дадено инструкции како да се навлезе во сајтот (од дадениот пример).
Објаснувањето за командните инструкции е ок. Дали навистина ќе успеете на тој начин да се "закачите" преку ftp (file transfer protocol) и да добиете пристап до податоците.... тоа не знам, не сум пробал ниту, пак, сакам да пробувам. Истото топло ви го препорачувам и вам (посебно не на таков сајт каков што е во примерот). Тоа е исто како да бркате во туѓ џеб. Ова е казниво и недозволено, како според закон, така и морално! Искористете го сајтот за да научите разни технички информации, но во никој случај нека не ве фасцинира "пробивањето" во туѓите системи, бришењето податоци или, со други зборови, правењето штета!
Многу е полесно да се направи штета, отколку да се направи нешто продуктивно и корисно! За да ве уверам во ова еве ви еден "софтверски" доказ:
- за да се "упропасти" еден Windows базиран оперативен систем доволно е само една командна линија како: del some_system_file
- за да се креира оперативниот систем потребен е код од илјадници-илјадници програмски линии!
Мој совет ви е одете на www.books.google.com и пребарувајте и читајте некои книги! Јас би ви го препорачал авторот Таненбаум и неговите ИТ-книги.
Поздрав,
Петар Димоски


Здраво, јас сум Александар. Го имам изработено склопот за приклучување и исклучување на вентилаторите од проектот 250W V-мосфет засилувач но приклучен на засилувачот од проектот "комплетен стереозасилувач" со LM3886T. Има еден проблем, вентилаторот не се вклучува веднаш туку кога ке загрее ладилникот релејот почнува да приклучува/исклучува со некоја фреквенција од 10-тина херци. Прописно е изработен и стабилизаторот кој после кондензаторите има 19V. Напонот помеѓу базата на T1 и T2 го нагодив на 565 mV и така вентилаторот врти и кога ладилникот е сосема незагреан (што значи никогаш не исклучува). При изработката користена е и термоспроводна паста. Сакам да знам дали е нормално релејот така да се однесува или треба на прва да вклучи...
Чао и чекам ваш одговор.
Александар Саркоски,
преку e-mail.

Што се однесува за осцилирањето на релејот кај така едноставен склоп како што е колото за автоматско вклучување на вентилаторите, може да се каже дека тоа се случува поради бавната промена на напонот со којшто треба да се префрли прагот на вклучување на релејот. Напонот помеѓу базата и емитерот на транзисторот BD139 типично изнесува околу 625 mV на собна температура од 20°C. Бидејќи промената на овој напон при зголемувањето на температурата за секој степен изнесува –2mV, за следните 30°C, односно до постигнување на температурата на ладилникот од 50°C напонот ќе изнесува 565mV и ако е точно нагодено ќе се вклучат вентилаторите. За да се намали осцилирањето на релејот околу точката при која треба да префрли, може да се додаде кондензатор од 100nF помеѓу емитер/колектор на само едниот од двата транзистора и тоа на кој било.
Во врска со другиот дел од прашањето, кога велите дека при нагодено коло вентилаторите се вклучуваат на ладен ладилник можам само да кажам дека се изработени повеќе такви склопови и никогаш немало проблем. Проверете ги уште еднаш вредностите на отпорниците и нивните места особено на оние во серија со тримерот како и правилната ориентација на транзисторите кои се користат како сензори.
Драган Јовановски