Емитер 1-3/2019.
Нарачајте го овој број или најавете се за да ја прочитате целата статија.
“И порано имаше глупави луѓе, ама тогаш немаше интернет!” Оваа стара досетка со секоја година сè повеќе ја потврдува својата исправност и добива на тежина. Претходно, луѓето со потпросечна интелигенција и скудни знаења беа маргинализирани од средината и немаа можност нивниот глас да се чуе пошироко, па не ни знаевме дека постоеле во толкав број. Појавата на интернетот и електронските портали, а особено експанзијата на социјалните мрежи овозможија, сакале или не, секојдневно да ги читаме, слушаме и да ги гледаме овие интелектуално хендикепирани луѓе!
Во последниве дваесетина години, сведоци сме на неверојатна експанзија на сеприсутноста на ваквите индивидуи кои нарцисоидно и агресивно се присутни на социјалните мрежи, а бројните интернет-портали, форуми и фејсбук групи им служат за да си се собираат заедно и да си се прихрануваат меѓусебно со разни погрешни и лажни информации, теории на заговор и слично. Таквите индивидуи лесно можат да најдат на интернет пригодно сервирани, едноставни, но екстремно погрешни објаснувања за сложените природни и технички теми, тамам приспособени на нивниот ограничен интелектуален хоризонт. Наоружани со таквите “знаења”, агресивно настапуваат јавно наоколу, не сфаќајќи дека со тоа во полн сјај го прикажуваат својот Dunning-Kruger ефект. Интересна и особено неочекувана појава е тој Dunning-Kruger ефект – колку некоја индивидуа е помалку интелигентна и колку помалку знае, толку таа индивидуа е посигурна во супериорноста на својот интелект и во квалитетот и квантитетот на своите “знаења”. Со други зборови, таквите индивидуи живеат во илузија дека нивната способност и “знаење” е над сите останати луѓе. Не верувате? Само прочитајте што сè има по социјалните мрежи и форумите!
Социјалните мрежи, иако неспорно имаат и позитивни страни, всушност ја шират епидемијата на заглупувањето. На пример, Фејсбукот ги претвора своите корисници во паразити кои пасивно чекаат некој да им испрати некаква содржина (најчесто вицови, кратки видеоклипчиња, а особено – безбројни селфи од најбезначајни настани и локации), а комуникацијата е сведена на најрудиментарно ниво, на најмногу три-четири збора. Рај за глупавите!
Сепак, најголемата вина за зголемувањето на бројот на глупавите луѓе во Македонија е нашето образование, кое во налетот на “демократизацијата” и отворањето на безброј приватни и државни школи ги урниса критериумите за оценувањето, под изговор дека ако професорите продолжат со строгото и правично оценување како дотогаш, постои опасност да ги изгубат учениците кои би се запишале онаму каде што оценувањето е помалку строго, па строгите школи би се затвориле, а строгите професори би останале без работа. И така, лавината тргна удолу, носејќи катастрофално опаѓање на критериумите на оценувањето, а како резултат на тоа добивме ученици (со сите петки!) од кои не се бара логично да размислуваат, туку само да меморираат неколку факти. Затоа, не треба да нè чуди што Македонија е на 69-то место од 72 земји на тестот PISA (Programme for International Student Assesment), со кој се опфатени 15-годишни ученици. Зад Македонија се само Косово, Алжир и Доминиканската Република. Далеку пред Македонија е државичката Тринидад и Тобаго! Еееејј, Тринидад и Тобаго!!!
Тестот PISA го оценува пред сè логичното размислување, способноста за сфаќање на презентираното и способноста претходно научените (од училиште) најосновни факти да се употребат за решавање реални проблеми. Токму тоа што денешното образование во Македонија не го прави! Резултат на таквото образование – во Македонија постојат формално образовани луѓе кои се убедени дека Земјата е рамна плоча!? На ова му кумуваат и повеќето информативни медиуми, кои во желбата да се здобијат со што поголем број корисници, со непромислена леснотија лиферуваат навидум интересни и атрактивни, но всушност длабоко погрешни текстови и лажни информации (на пример, дека на Месечината воопшто не слетале астронаути), не сфаќајќи дека со тоа прават огромна и непоправлива штета. Само еден пример: при една посета... некаде, во една канцеларија видов неколку девојчиња, најверојатно средношколки, кои вредно работеа нешто на компјутерите. На ѕидот пред нив со големи букви пишуваше: “Текстовите од порталите AAA и BBB можат да се пренесат со мали измени, а од порталите CCC и DDD мора комплетно да се преработат”. И така, она што сте го прочитале на некој портал и за што мислите дека е вистинито, всушност е слободен избор и изнасилена преработка од некоја средношколка која не знае ништо за темата за којашто пишува. Уште ако и порталите CCC и DDD функционираат на истиот принцип (што е многу веројатно), тогаш она што го читате на некои наши портали всушност е мега-хорор верзија на детската игра “расипан телефон”.
Ова е само дел од статијата која во целост е објавена во Емитер 1-3/2019. Нарачајте го овој број за да ја прочитате целата статија, а ако веќе го имате купено електронското издание најавете се за да го прочитате.