Здраво,
Ме интересира каде можам да најдам ЦЕЛОСЕН проект за авион со кој би можел да летам, не од оние детски мини авиони:)), значи од кои материјали, каков мотор...
Однапред благодарам,
Виктор

За да се изгради сопствен авион најдобро е да се купи кит комплет од авионот Савана. Го изработи д-р Дејан Трајковски во просториите на работилницата Барни. За овој настан и за полетувањето на Савана своевремено објавив текст во Емитер.
Со овој авион сум летал и јас (со инструктор), обучени се повеќе лица, направени се многу показни летови. Лесен е за регистрација како експериментален авион. Во соседна Грција го склопуваат, а може да се набави од Италија како што го направија тоа сопствениците д-р Дејан Трајковски и Михајло Атанасов. Мора да се води сметка дека номинален мотор е 60 КС. Со 50 КС добар е за товар до 170 kg, односно за едносед.
Поздрав,
Перица Поповски

Можно е да се направи авион во самоградба, но сè зависи што сакате, колку можете, колку знаете и колку имате. Бидете поконкретни, па ќе се обидам да ви помогнам.
Поздрав,
Георги Петковски – Гоце

Како воздухопловец прво ве упатувам да контактирате со Аероклубот Скопје (или некој друг аероклуб), а исто така и со г. Дејан Трајковски од Битола, член на Аероклубот Мирко Тодоровски, инаку професор на Техничкиот факултет во Битола и доктор на науки. Тој има изградено ултралесен авион со кој леташе и се надевам сè уште лета. Емитер има пишувано за неговиот потфат пред неколку години ако не се лажам.
Воспоставете контакт со него и сигурен сум дека ќе добиете препораки базирани на искуство за тоа што ве интересира.
Поздрав,
Миле Герасимов

Повеќе информации за самоградба на авиони можете да најдете во следните статии:
<a href="https://emiter.com.mk/poveke.php?napis_id=1404">https://emiter.com.mk/po...
<a href="https://emiter.com.mk/poveke.php?napis_id=1443">https://emiter.com.mk/po...
<a href="https://emiter.com.mk/poveke.php?napis_id=1229">https://emiter.com.mk/po...
<a href="https://emiter.com.mk/poveke.php?napis_id=1978">https://emiter.com.mk/po...
Наведените броеви на ЕМИТЕР можете да ги нарачате од Редакцијата.
Ако направите авион, не заборавете да нè поканите на пробниот лет.
Слободан Таневски

Иако на прв поглед едноставно и директно, вашето прашање крие во себе многу непознати кои бараат малку поширока елаборација. Но да појдеме по ред. За да добиете сериозен и употреблив одговор, треба, пред сè, да дефинирате што точно сакате од авионот ? Да летате – па тоа се подразбира, но не се подразбираат: категоријата на леталото, конфигурацијата, бројот на седиштата (едносед или двосед), брзината, висината, димензиите, цената на чинењето, силината и видот на моторот, итн., итн.. Ако би добиле, како што велите, целосен проект, што ќе работите со него? Дали располагате со потребни знаења од аеродинамиката и технологијата? Дали имате доволно стручни квалификации да ги разберете цртежите? Дали можете да ги набавите потребните материјали или да определите соодветна замена? Дали можете да ги обработите, обликувате и споите во сакана и/или потребна форма? Дали сте во состојба да ги исполните сите воздухопловни норми, да го постигнете бараниот квалитет и да ги задоволите законите на цивилното воздухопловство? Дали сте во состојба да издвоите повеќе десетици илјади евра за реализација на целиот проект? Дали сте свесни дека и во оптимални услови тоа ќе биде во најдобар случај повеќемесечен (а можеби и неколкугодишен) напорен ангажман? Ете тоа се непознатите кои вашето, на прв поглед едноставно прашање, имплицитно ги содржи, а без кои не е возможно давање квалификуван одговор.
Градба на авион според лиценца или според целосен проект (доколку воопшто ви дојде во рацете) е сериозен и деликатен потфат во кој треба да се: обезбедат потребните материјали (што во наши услови не е едноставна задача), познаваат техники и постапки на обработката и градењето, планираат финансиите и времето, "бркаат" деловите, инструментите и опремата, а каде ли е тек моторот. И тоа се под услов да се поседува проверен добар проект кој чини 100-200 долари.
За градење авион потребно е: многу знаење, вештина и самодисциплина за сето да се изработи стриктно според спецификациите и, се разбира, финансиски средства.
Според важечката законска регулатива градба на воздухоплови од посебна категорија (во кои спаѓаат и ултралесните) можат да вршат и физички лица.
Аматерски е можна градба на воздухоплов на еден од следните начини:
1) според сопствените цртежи и пресметки и со користење на репродукциони материјали и полупроизводи;
2) според веќе готовите цртежи и со користење на репродукциони материјали и полупроизводи;
3) со доработка на незавршените делови на хомологирани воздухоплови и нивно склопување според напатствија на произведувачот;
4) со склопување на целосно завршените делови според напатствија на произведувачот - т.н. КИТ за самоградба т.е. комплет делови за самоградба.
Аматерски градениот воздухоплов мора да биде: стабилен, управлив и со задоволителна јакост што овозможува безбедно летање и да не ја загрозува безбедноста на луѓето и имотите на земјата.
Според мое мислење (независно од поставените погоре прашања) за вас и за сите вљубеници во моторното летање во нашава земја најмногу одговара склопување на "целосно завршени делови според напатствијата на произведувачот", т.е. градба на ултралесен авион од КИТ. На овој начин добивате сигурен и проверен модел кој ги задоволува сите законски побарувања, а самиот чин на склопување, кој и не е така едноставен и лесен, може да ги задоволи амбициите на ентузијаст и од најголем калибар. На интернет можете да се најдат сериозни понуди по цени кои почнуваат од околу 10000 долари, но упорниот градител ќе пронајде и пониска цена, без мотор, се разбира. Не барајте готова адреса, пребарувајте по интернет, по пат ќе научите или дознаете многу корисни работи. Користете ги интернет-форумите и поврзете се со луѓе со сличен интерес.
Добро упатените во оваа проблематика сметаат дека купениот нов авион и оној добиен од самоградба исто чинат. Разликата е само што при купување нов се плаќа одеднаш вкупната цена, а во самоградба трошоците се развлекуваат и на неколку години.
Китот, всушност, претставува половина завршена работа во фабрика: тука материјалите се веќе избрани, селектирани и обликувани, како и потребната опрема и избор на моторот, што гарантира успех и лесно задоволување на законските барања.
Аматерски не можат и не смеат да се градат моторите и опремата.
Најчесто користени мотори за овие летала се Rotax 503 или 503DC.
Ви препорачувам да ја набавите книгата (на англиски јазик) EAA' Aero Crafter, 8th Ed., а може корисно да ви послужи и книгата "Лесни авиони" од авторот на овој одговор.
Поради комплексноста на темата и очкуваното интересирање на поширок круг читатели за неа, редакцијата на Емитер разгледува можност за поширока елаборација на ова прашање во облик на серијал.
д-р Владимир Андоновиќ