Здраво почитувана редакцијо на ЕМИТЕР,
Се јавувам во врска со вашиот проект "500W засилувач" објавен во ЕМИТЕР 3/98. Имено, ме интересира дали може засилувачот да се поврзе во мостна врска (bridge mode) така што амплитудата на излезниот сигнал ќе се удвои, а излезната моќност на засилувачот ќе биде 4 пати поголема.
Вакви "bridge" споеви сум сретнувал кај многу интегрирани кола, а исто така и големите засилувачи (снагатори) ја имаат оваа опција. Ве молам за одговор со конкретна електронска шема со вредности за елементите!
Однапред Ви благодарам,
Микески Зоран од Кичево
Моќноста на излезните засилувачи е повеќе прашање на престиж отколку вистинска потреба. Ова се разбира го кажувам поучен од долгогодишното искуство на полето на електрониката, проектирањето и изработката на уреди. Имено во далечната 1998 година објавивме конструкторско решение на излезен засилувач кој можеше да обезбеди до 500W во звучникот во една од варијантите дадени во текстот. Овде запревме бидејки во тој момент сметавме дека оваа излезна моќност е повеќе од доволна за кругот на пријатели и читатели на ЕМИТЕР. Неколку години подоцна, си признавам, пријатно ме изненади вашата идеја за четири пати да се зголеми моќноста токму на најмоќниот засилувач објавен на страниците на ЕМИТЕР. Изненадувањето не доаѓа од самата идеја, бидејќи решенија во кои е употребен мостен спој на два засилувачи се објавени во ЕМИТЕР во повеќе наврати, туку од помислата дека 500W не се доволни.
Да се навратиме на решението што ни го предлагате. Поврзувањето на два идентични излезни засилувачи во мостен спој ја покажува својата оправданост само во два случаи. Првиот, кога сме ограничени со напонот за напојување, како во автомобилите, уредите кои не се напојуваат од градската мрежа и батериските уреди. Кај сите овие уреди природата на делот за напојување вообичаено нè ограничува со некоја вредност на напонот, која е стандардизирана или единствено можна во дадениот случај. Вториот случај, во практиката многу поредок, е кога располагаме со готови моно блокови на излезни засилувачи кои немаат доволна моќност да ги задоволат нашите потреби. Ова најчесто се јавува доколку сме проектирале засилувачи за звучни кутии со импеданса од 4Ω а потоа се покажало дека единствениот избор се звучни кутии со импеданса од 8Ω Ова решение може да се користи само во исклучителни случаи и со голема претпазливост, бидејќи не може да добиеме моќност поголема од моќноста на излезниот дел на самите засилувачи.
Освен очигледната придобивка, четири пати поголема моќност при ист напон на напојувањето, ова решение има и неколку недостатоци. Како прв и незанемарлив недостаток на ова решение е двојното намалување на влезната импеданса на засилувачот, потоа зголемената тенденција кон самоосцилации и на крајот, како најзначаен недостаток, е фактот дека излезните делови на двата засилувачи мораат да се предвидат да издржат половина од моќноста која ќе се предава во звучникот. Последниот факт можеби за некои изгледа нереален но во праксата, рефлектиран на излезниот засилувач како извор на моќност, е многу реален и скап за конструкторите кои го превиделе. Во овој контекст би го навел и напојувањето, кое сега треба да се справи со двојно поголеми струи. Ова се рефлектира на карактеристиките на грецот, на кондензаторите, па и на сите проводници низ кои поминува излезната струја. Сето претходно кажано сметам дека е доволно да ве одврати од идејата да го удвоите вложениот материјал за да ја добиете истата моќност при помал напон на напојувањето.
Со сета почит кон нашиот читател, без разлика на мојот став објавуваме шема на поврзување на два излезни блока во мостен спој со вредности на елементите и неколку напомени. Прво секој од излезните блокови пуштајте го во работа посебно и сите нагодување направете ги одделно кај двата излезни блока, а дури потоа поврзете ги во мостен спој. Не ги заборавајте забелешките за напојувањето, кое сега треба да трпи двојно поголеми струи и не очекувајте повеќе од 1000-1500W од два 500W излезни засилувачи споени во мостен спој. Се надевам дека најдовте сè што ви е потребно во мојот одговор и бидете многу внимателни, бидејќи секоја грешка може многу да ве чини.
Коста Карпузовски