Зборот на годината избран од познатиот речник Колинс е NFT. Всушност, ова не е збор, туку кратенка за таканаречените незаменливи токени, односно non-fungible token. Имено, употребата на кратенката NFT во 2021 година се зголемила за 11 000 % и е присутна во различни разговори ширум светот
NFT е своевидна криптовалута којашто овозможува различни уметнички дела да се „токенизираат“ на различни медиуми и сајтови и да се продаваат преку механизми за дигитална трговија. Овие токени се засноваат врз блокчејн технологијата Ethereum и не можат да се заменат со која било друга вредност. Дигиталните уметнички дела, како што се графиките, сликите, фотографиите, музикате, делови од видео игри, чијашто вредност е изразена во криптовалута Ethereum или Bitcoin, и чијашто вредност подоцна се преведува во долари, може да се сметаат за NFT токен. Значи, без разлика дали оригиналната датотека е во JPEG, MP3, GIF или кој било друг формат, NFT што ја одредува нејзината сопственост може да се купува и да се продава, а неговата вредност, исто како и кај „физичките“ уметнички дела, во голема мера е одредена од побарувачката на пазарот. За жал, стариот добар „десен клик + SAVE“ на дигитално уметничко дело од Интернет нема да ве направи и негов сопственик (или потенцијален милионер). Датотеката зачувана на овој начин не содржи информации што ја прават блокчејн и коишто ја идентификуваат како оригинал.
За популарноста на NFT сведочи и фактот што најголемата светска аукциска куќа Sotheby's, специјализирана за уметност и луксузни предмети, во октомври инвестираше 100 милиони долари во американското NFT студио Mojito.
„Веруваме во иднина во која технологијата на блокчејн активно ќе се користи“, изјавил извршниот директор на Сотби, Чарлс Стјуарт. „Во моментов огромен фокус и внимание е насочено кон NFT. Секојдневно слушаме за ова не само од нашите постоечки клиенти и соработници, туку ни пристапува и сосема нова целна група, заинтересирана за NFT “.
Пред помалку од шест месеци, аукциската куќа ја одржа својата прва онлајн аукција NFT, првично замислена како единствена од ваков вид, но сега лансираше свој NFT пазар, Sotheby's Metaverse, кој беше домаќин на втора аукција на уметнички дела од колекции помеѓу други, и Парис Хилтон и познатиот диџеј Стив Аоки. Покрај Ethereum, купувачите може да платат за работи со етериум, биткоин и криптовалути USDC.
Ниту брендовите не останаа имуни на овој нов уметнички или финансиски тренд и во него најдоа совршен нов извор на приход. Така, синџирот на мексикански ресторани Taco Bell лансираше 25 слики и GIF анимации на тема tacos, кои се распродадоа за 30 минути. Секој NFT вклучуваше и подарок-картичка од 500 долари, што може да го објасни почетниот бум, но тие сега се препродаваат за 3500 долари (по NFT), со напомена дека картичката за подарок повеќе не е вклучена.
Еден од основачите на Твитер, Џек Дорси, го продаде како NFT првиот твит што некогаш беше објавен (твит од 2006 година во кој објави дека отворил сметка) за неверојатни три милиони долари. Првата „дигитална куќа во светот“, Mars House, создадена во соработка со уметници, архитекти и развивачи на видео игри, чинеше нешто помала цифра, „само“ половина милион долари. Како што кажува и неговото име, тој е „лоциран“ на Марс, а неговиот сопственик ќе може да се ужива во него со помош на виртуелната реалност, како и да се сонча на терасата од куќата – на Марс. Виртуелно, се разбира.