Здраво Емитер.
Сакам да ве прашам нешто за алтернаторите што се користат во автомобилите:.
1. Колку струја и колкав напон произведува еден алтернатор (на пример, од застава 101)?
2. Каква струја произведува (еднонасочна или наизменична)?
3. Дали роторот користи магнет или електромагнет кој се напојува од акумулаторот.
Поздрав,
Драган Велоски

1. Алтернаторот за YUGO 45 (сличен, а можеби и ист е со оние на Z101) е производство на Искра. Номиналниот напон е 12V, бројот на вртежи на почетокот на полнењето на 12V (25°C) е 1100 ±50 min-1, трајниот максимален број на вртежи на роторот е 15000 min-1 а максималната струја е 37A. Напонот на полнење го регулира електронски регулатор (реглер), во кој се интегрирани и четкичките и "фабрички" е нагоден да го одржува (во тесно толерантно поле) напонот на полнење на 14V. Оваа вредност важи за полн и за исправен акумулатор и електрична инсталација и при нормална (пропишана) потрошувачка на електрична енергија од потрошувачите.
2. Од статорските намотки на алтернаторот "излегува" наизменична струја (напон) која потоа се исправува во т.н. диодна плоча која е интегрирана во куќиштето на алтернаторот на задната страна (спротивно од каишницата). Ова значи дека од алтернаторот како финален продукт излегува еднонасочен напон (струја) со која се полни акумулаторот и истовремено се опслужуваат електричните потрошувачи. Напонот на оваа струја (кога моторот работи на повисока брзина од околу 1500 min-1) е 14V, а максимално можат да се "повлекуваат" 37A струја.
3. Роторот има намотка која кога е под напон создава магнетно поле околу него, кое при вртење на роторот и тоа се врти и тие магнетни силови линии биваат пресечени од статичните намотки на статорот, при што во нив (статорските намотки) се индуцира напон кој е наизменичен и со променлива фреквенција која е во функција од брзината на вртење на моторот. Значи, роторот е електромагнет. Роторот не смее да биде перманентен магнет (кај алтернаторите), затоа што не може да се регулира напонот (струјата) на полнење, односно произведената струја. Се заклучува дека регулацијата на напонот се изведува со прекинување (и пуштање) на струјата во роторот која се вика побудна струја (напон). Оваа операција е во надлежност на реглерот, т.е. регулаторот на напон (се мисли на регулација на излезниот напон од алтернаторот).
Томе Скендеровски

Одиме по ред.
1. Алтернаторот произведува еднонасочен напон малку повисок од 15V. Со посебно коло за регулација во состав на акумулаторот или алтернаторот овој напон се одржува под 15V. Инаку, при полна моќност кај некои автомобили алтернаторот може да произведе еднонасочна струја до 45A.
2. Алтернаторот во принцип е сихрон трифазен генератор на наизменична електрична моќност. Меѓутоа, во неговиот состав има еден мостен диоден исправувач, па така од трите намотки кои даваат наизменични напони се добива исправен еднонасочен напон. Со оглед на тоа дека овој напон е исправен со трифазен мостен насочувач, тој има многу мала брановитост (види ЕМИТЕР 4/08 во кој се разгледани трифазните насочувачи). Значи, тоа е добар едноснасочен напон и струја.
3. Роторот на алтернаторот е електромагнет кој се напојува од акумулаторот. Колото за регулација на напонот на полнење на батеријата (популарно наречено реглер) ја нагодува струјата која го поларизира овој електромагнет и на тој магнетот начин го прави посилен или послаб. На тој начин се регулира напонот кој го дава алтернаторот.
Кирил Крстевски